کانادا یکی از جذاب ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. این کشور به دلیل سیستم آموزشی در سطح جهانی و برنامه های تحصیلی متنوع برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و فوق لیسانس شناخته شده است. اگر در حال بررسی گزینه تحصیل در خارج از کشور هستید، این واقعیت که کانادا خانه برخی از برترین دانشگاه‌های جهان است دلیل کافی برای اضافه کردن آن به لیست مقاصد تحصیلی شماست. بر اساس گزارش US News & World Report’s  Best Global Global Universities  در سال 2022 که مؤسسات 90 کشور را با هم مقایسه کرده است، 9 دانشگاه کانادایی در 200 مؤسسه برتر دانشگاهی در سراسر جهان قرار دارند.

علاوه بر کیفیت آموزش و رتبه بندی موسسات، دلایل زیادی وجود دارد که کانادا را به یک مقصد عالی برای تحصیل تبدیل می کند. این مقاله 5 عامل را بیان می‌کند که کانادا را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند.

چرا کانادا یک مقصد تحصیلی جذاب است؟

1. برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه در مقایسه با سایر کشورها

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، یکی از معیارهای کلیدی شما برای انتخاب مقصد تحصیلی ممکن است شهریه باشد. در حالی که هزینه تحصیل در خارج از کشور می تواند بسیار بالا باشد، متوسط هزینه تحصیل برای برنامه های تحصیلی در کانادا در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی محبوب مانند ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا کمتر است.

2. کیفیت زندگی بهتر و هزینه کمتر زندگی در کانادا

زمانی که در خارج از کشور مبدا خود تحصیل می کنید هزینه های تحصیل تنها هزینه شما نخواهد بود. همچنین باید هزینه های غیر شهریه ای مانند هزینه های اضافی دانشگاه، بیمه درمانی و هزینه های جانبی را نیز در نظر بگیرید. و البته باید برای مخارج زندگی خود که شامل هزینه های اقامت، هزینه غذا، سفر، قبض تلفن و موارد دیگر در طول دوره تحصیلتان می شود، بودجه اختصاص دهید. در کانادا، دانشجویان بین المللی می توانند انتظار داشته باشند که بین 19000 تا 28000 دلار کانادا برای هزینه های زندگی در سال اول خود هزینه کنند. این شامل هزینه های اقامت (در دانشگاه یا خارج از دانشگاه)، غذا، حمل و نقل، بیمه، کتاب و سایر هزینه های شخصی است. علاوه بر این، شما همچنین باید هزینه های درخواست مجوز تحصیل یا ویزای کانادا و موسساتی را که برای آنها درخواست می دهید بپردازید.

3. گرفتن پذیرش در برنامه های تحصیلی کانادا آسان تر است

در مقایسه با ایالات متحده، گرفتن پذیرش در دانشگاه ها یا کالج های کانادا می تواند نسبتا ساده تر باشد. برای پذیرش در برنامه های لیسانس به عنوان یک دانشجوی بین المللی، دانشگاه های کانادا معمولاً سوابق تحصیلی دبیرستان شما را در نظر می گیرند. در ایالات متحده، دانشجویان بین‌المللی که برای برنامه‌های کارشناسی درخواست می‌کنند نیز باید نمره خوبی در آزمون SAT یا ACT کسب کنند و تأکید بیشتری بر توسعه کلی فوق برنامه است.

4. فرصت های شغلی فراوان برای تحصیلات تکمیلی در کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، یکی از معیارهای شما برای انتخاب مقصد تحصیلی ممکن است امکان اقامت و کار در خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی باشد. در بیشتر موارد، این به معنای درخواست و دریافت مجوز کار، و یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی یا تکمیل برنامه آموزش عالی است.

در کانادا، فرآیند دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) نسبتاً ساده است و شما می توانید بلافاصله پس از اتمام برنامه تحصیلی خود یا در عرض 180 روز پس از اتمام آن، برای آن درخواست دهید. اگر در یک موسسه آموزشی مجاز (DLI) با مجوز تحصیلی معتبر تحصیل کرده باشید و اگر در یک برنامه تحصیلی تمام وقت که حداقل هشت ماه طول می‌کشد، ثبت نام کرده باشید، ممکن است واجد شرایط مجوز کار باشید. اعتبار مجوز کار در کانادا به طول دوره تحصیلی شما بستگی دارد و می تواند از هشت ماه تا سه سال متغیر باشد. بنابراین اگر یک برنامه لیسانس را در کانادا به پایان رسانده اید، احتمالاً واجد شرایط یک PGWP سه ساله خواهید بود.

PGWP کانادا یک مجوز کار آزاد است، بنابراین شما می توانید در هر زمینه ای کار کنید، صرف نظر از اینکه مربوط به برنامه تحصیلی شما باشد. هیچ محدودیتی در دوره زمانی که باید در آن شغل پیدا کنید وجود ندارد. همچنین یافتن کار برای دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیل در کانادا نسبتا آسان تر است. با PGWP، می توانید انتخاب کنید که به صورت پاره وقت، تمام وقت، یا کسب و کار خود را در کانادا راه اندازی کنید.

5. کلاس های درس و نیروی کار چندفرهنگی

مزیت دیگر تحصیل در کانادا این است که شما معمولاً بخشی از یک کلاس درس چندفرهنگی و پس از فارغ التحصیلی، یک محل کار متنوع خواهید بود. کانادا از دانشجویان بین المللی از تمام نقاط جهان استقبال می کند و در نتیجه، شما این فرصت را خواهید داشت که با ریشه های خود مرتبط بمانید و با فرهنگ های دیگر آشنا شوید. به عنوان یک دانش‌آموز بین‌المللی، درک تفاوت‌های فرهنگی در کلاس، محیطی از شمولیت و احترام را تقویت می‌کند، که به شما کمک می‌کند با ورود به نیروی کار جهانی، آمادگی بهتری داشته باشید. به عنوان مثال، دانشگاه تورنتو، دانشگاه پیشرو کانادا، حدود 21 درصد از دانشجویان بین المللی دارد که از 168 کشور برای تحصیل به این کشور می آیند. در مقایسه، دانشگاه های برتر ایالات متحده بین 11 تا 17 درصد از دانشجویان بین المللی ثبت نام کرده اند.