پذیرش در دانشگاه های پزشکی کانادا

رقابت برای ورود به دانشکده پزشکی در کانادا بسیار شدید است، بنابراین مهم است که متقاضیان اطمینان حاصل کنند که شرایط ورود هر دانشکده پزشکی را که برای آن درخواست می کنند، به طور کامل برآورده می کنند. مدرک دبیرستان متقاضی و در نهایت نوع مدرک لیسانس پیش پزشکی و موسسه تحصیلی نباید مانع از درخواست برای هیچ دانشکده پزشکی شود، مشروط بر اینکه تمام پیش نیازهای تحصیلی یک دانشگاه مشخص باشد. نه تنها متقاضیان باید برای برآوردن تمام پیش نیازهای تحصیلی برنامه ریزی کنند، بلکه رعایت تمام تاریخ های مهلت نیز مهم است. به طور کلی، یک درخواست یا مستندات در صورت دریافت پس از مهلت مقرر نادیده گرفته می شود. پرونده های ناقص درخواست ارزیابی و رد می شوند.

دوره پزشکی در کانادا 3 تا 5 سال بسته به دانشگاه و سابقه هر دانشجو می باشد. برای برنامه تحصیلی 5 ساله پزشکی در کانادا، سال اول سال مقدماتی است و برای آن دسته از دانشجویان بدون مدرک لیسانس در علوم، مناسب طراحی شده است. برای شرکت در برنامه پزشکی 4 ساله، دانشجو باید دارای مدرک لیسانس در زیست شناسی یا سایر رشته های مناسب باشد.

حتی اگر کانادا دارای 17 دانشگاه پزشکی باشد که برنامه های پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و غیره) را به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهند، تحصیل پزشکی در کانادا در یکی از رقابتی ترین دانشگاه های جهان باقی می ماند. تنها 15 درصد از دانش آموزان کانادایی پیش از دوره پزشکی در دانشکده پزشکی در کانادا پذیرش می شوند. برای دستیابی به اهداف دکتر شدن، اکثر دانشجویان کانادایی پزشکی را در خارج از کشور در کارائیب، اروپای شرقی و جاهای دیگر انتخاب می کنند. اکثر دانشکده های پزشکی به آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) نیاز دارند.

آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

MCAT یک آزمون استاندارد و چند گزینه ای است که برای ارزیابی مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و نوشتن، علاوه بر دانش آزمون شونده از مفاهیم علمی و اصول پیش نیاز مطالعه پزشکی طراحی شده است. این آزمون از چهار بخش آزمون تشکیل شده است: بخش‌های استدلال کلامی، علوم فیزیکی و علوم زیستی شامل سؤالات چند گزینه‌ای هستند و امتیازات از حداقل 1 تا حداکثر 15 برای هر بخش متغیر است. بخش Writing Sample شامل دو مقاله است و نمره کل از J کم تا T که بالا است، متغیر است. آزمون کامپیوتری در مراکز آزمون مستقر در کانادا، ایالات متحده و خارج از کشور انجام می شود. برای اطلاع از تاریخ ها و مکان ها به وب سایت مربوطه مراجعه کنید. زمان آزمون تقریباً چهار ساعت و نیم است. هزینه آزمون معمولی 270 دلار به بالا شروع می شود.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان بین المللی پزشکی که قصد ورود به دانشگاه های پزشکی کانادا را دارند باید به خاطر داشته باشند که همه دانشکده های پزشکی درخواست های دانشجویان خارجی را نمی پذیرند. برعکس، برخی از دانشکده‌های پزشکی قراردادهایی با دولت‌ها یا مؤسسات خارجی برای پذیرش درخواست‌ها برای موقعیت‌های فوق‌العاده دارند. شرایط پذیرش ممکن است مستلزم این باشد که کل هزینه تحصیل پزشکی به دانشکده پزشکی پرداخت شود، دانشجو برای آموزش پس از MD (رزیدنتی) در کانادا درخواست نخواهد داد و این فارغ التحصیلان برای طبابت به کشورهای مبدأ خود باز خواهند گشت. .

نکات مهم پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا

اگر متقاضی به هر دلیلی تصمیم به پذیرش در دانشکده پزشکی خارج از کانادا بگیرد، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرد. مهمترین آنها این است که بازگشت به طبابت در کانادا ممکن است دشوار باشد. این به معنای منع افراد از تحصیل در کانادا نیست. برخی از شهروندان کانادایی برای تحصیل در دانشگاه های معتبر به خارج از کشور می روند. محدودیت‌های شناسایی مدارک پزشکی کسب‌شده در خارج از کانادا برای شهروندان و همچنین افراد غیر شهروند کانادا اعمال می‌شود. انگیزه قوی، عزم راسخ و آمادگی تحصیلی کافی به خودی خود هیچ تضمینی نیست که یک شهروند کانادایی که در یک دانشکده پزشکی خارجی تحصیل می کند بتواند در آینده در کانادا آموزش یا طبابت کند.

برای تمرین در کانادا به عنوان پزشک، دانشجویان فارغ التحصیل پزشکی باید توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) ارزیابی شوند، که مدرک پزشکی معروف به مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) را به پزشکان فارغ التحصیل که شرایط واجد شرایط بودن را برآورده کرده اند اعطا می کند. و همچنین باید بخش های اول و دوم را در آزمون صلاحیتی شورای پزشکی کانادا گذراند. MCC نامزدهایی را که LMCC دریافت کرده اند در ثبت پزشکی کانادا ثبت نام می کند. برای پذیرش در ارزیابی شورای پزشکی کانادا (MCC)، به عنوان یک دانشجوی بین المللی پزشکی (IMS) یا به عنوان یک فارغ التحصیل پزشکی بین المللی (IMG) باید دانشجو یا فارغ التحصیل از دانشگاه ذکر شده در پایگاه داده MCC باشد.

اطلاعات بیشتر: کار در کانادا

مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا

  • پزشکی عمومی: دوره های 4 و 6 ساله
  • دامپزشکی: برنامه 6 ساله
  • دندانپزشکی: برنامه 5 تا 6 ساله
  • داروسازی: برنامه 5 تا 6 ساله
  • پرستاری: برنامه 3 تا 4 ساله
  • فیزیوتراپی: برنامه 3 تا 4 ساله
  • تخصص پزشکی: برنامه 3 تا 6 ساله