اگرچه اکثر دانشگاه‌های آلمان شهریه ندارند و اکثر شهرهای آلمان برای زندگی خیلی گران نیستند، مقامات هنوز می‌خواهند بدانند که آیا منابع مالی کافی برای تحصیل و زندگی در آلمان حداقل برای سال اول زندگی خود دارید یا خیر. طبق برآوردهای فعلی تنظیم کننده رسمی وام ها و بورس های تحصیلی دانشجویی در آلمان، ، یک دانشجوی خارجی به 861 یورو در ماه یا حداقل 10332 یورو در سال نیاز دارد تا بتواند در این کشور زندگی کند.

چه کسی نیاز به ارائه مدارک دال بر منابع مالی دارد؟

اساساً، هرکسی که برای ورود به آلمان نیاز به ویزا دارد، باید مدارکی مبنی بر منابع مالی موسوم به "Finanzierungsnachweis" را هنگام درخواست ویزا در سفارت آلمان ارائه کند. اتباع کشورهای اتحادیه اروپا (از جمله نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین) به این مدارک نیاز ندارند. شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که برای ورود به آلمان به ویزا نیاز دارند، در هنگام درخواست ویزای دانشجویی باید این مدارک را ارائه دهند. شهروندان استرالیا، هندوراس، اسرائیل، ژاپن، کانادا، نیوزلند، جمهوری کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا هنگام درخواست اجازه اقامت به این مدارک نیاز دارند.

چگونه می توانم منابع مالی خود را برای تحصیل در آلمان اثبات کنم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید ثابت کنید که منابع مالی لازم برای تامین هزینه های زندگی خود در آلمان را دارید. در اینجا برخی از رایج ترین روش هایی که می توانید واجد شرایط بودن مالی خود را برای تحصیل در آلمان نشان دهید آورده شده است:

  • واریز پول به حساب مسدود شده در آلمان
  • ارائه سندی از درآمد و دارایی های مالی والدین
  • ارائه یک سند بورسیه تحصیلی توسط یک نهاد شناخته شده در آلمان
  • ضمانت نامه بانکی
  • ضمانت یک فرد مقیم دائم در آلمان می تواند برای پرداخت تمام هزینه های شما

نکته مهم: ممکن است کل فرآیند نشان دادن مدرک مبنی بر منابع مالی برای تحصیل در آلمان بر اساس پرونده شخصی شما و کشوری که از آن آمده اید متفاوت باشد. بسته به وضعیت شما، موسسات آلمانی ممکن است مدارک بیشتری در رابطه با منابع مالی شما درخواست کنند.

حساب آلمانی مسدود شده

تا به امروز، حساب مسدود شده پرکاربردترین روش در بین دانشجویان بین المللی در آلمان برای اثبات منابع مالی خود است. حساب مسدود شده نوع خاصی از حساب بانکی است که برای خدمت به دانشجویان بین المللی به عنوان حسابی طراحی شده است که می توانند پول مورد نیاز برای زندگی در آلمان را در آن واریز کنند. به آن حساب مسدود شده می گویند زیرا تا زمانی که به آلمان نرسیده اید به آن دسترسی نخواهید داشت. حتی پس از ورود شما، دسترسی مستقیم به آن نخواهید داشت. ارائه‌دهنده حساب مسدود شده به شما کمک می‌کند یک حساب بانکی معمولی باز کنید که در آن هر ماه پول شما را منتقل می‌کند. با یک حساب مسدود شده، مؤسسات آلمانی مطمئن می شوند که شما از پس خرج زندگی خود در آلمان برمیایید.

چه مقدار پول باید در حساب مسدود شده خود داشته باشید؟

مقدار پولی که باید در هنگام اقامت در آلمان داشته باشید توسط Bundesausbildungsförderungsgesetz (به اختصار BAföG) تعیین می شود. BAföG یک تنظیم کننده کمک های مالی و وام برای دانشجویان در آلمان است. در حال حاضر میزان پولی که برای تحصیل در آلمان تعیین کرده اند 861 یورو در ماه یا 10332 یورو در سال است. اگرچه، بسیاری از دانشجویان اغلب ترجیح می دهند بیش از حداقل مبلغ مورد نیاز برای افزایش شانس دریافت ویزای دانشجویی خود واریز کنند.

درآمد والدین

اگر والدین شما درآمد کافی برای پوشش تحصیلی شما در آلمان را دارند، می توانید از درآمد آنها به عنوان مدرکی برای اثبات منابع مالی هنگام درخواست ویزای دانشجویی در سفارت آلمان استفاده کنید. معمولاً سفارت ممکن است از شما بخواهد که صورت حساب بانکی دستمزد والدین خود را حداقل برای سه ماه گذشته از زمان درخواست ویزای دانشجویی نشان دهید. علاوه بر این، آنها ممکن است بخواهند یک کپی از قرارداد کار والدین شما را ببینند تا مطمئن شوند که بودجه مناسبی برای حضور در دانشگاه در آلمان دارید.

بورسیه ها

یکی از راه های مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل است. اگر بورسیه ای را در کشور خود دریافت کنید که معادل بودجه مورد نیاز برای تحصیل در آلمان است، می توانید از آن به عنوان مدرکی برای اثبات منابع مالی در روند درخواست ویزای دانشجویی استفاده کنید. اما قبل از اینکه آن را به مدارک درخواست ویزای دانشجویی خود اضافه کنید، باید مدرکی دریافت کنید که ثابت کند شما یک بورسیه تحصیلی توسط یک ارائه دهنده معتبر دریافت کرده اید. برای این منظور می توانید از سفارت آلمان درخواست اطلاعات کنید و آنها به شما توضیح می دهند که برای احراز هویت منبع بورسیه خود چه نوع مدرکی را باید ارائه دهید.

ضمانت نامه بانکی

وام بانکی نیز می تواند به عنوان اثبات منابع مالی برای دریافت ویزای تحصیلی خود در سفارت آلمان مورد استفاده قرار گیرد. بانک های زیادی در کشورهای مختلف جهان، به ویژه در جاهایی که تعداد دانشجویانی که برای تحصیل به آلمان می آیند بیشتر است، وجود دارند که وام های دانشجویی جذابی را بدون بهره به دانشجویان ارائه می دهند. برای استفاده از این وام به عنوان مدرکی مبنی بر وجوه خود، باید یک ضمانت نامه بانکی دریافت کنید که طبق آن بانک تضمین می کند که تمام تعهدات مالی شما را در طول مدت تحصیل و زندگی در آلمان پرداخت خواهد کرد.

اقامت دائم آلمان می تواند هزینه تحصیل شما را تامین کند

راه دیگری که می‌توانید ثابت کنید که توانایی مالی لازم برای تحصیل در آلمان را دارید، این است که اگر کسی را دارید که مقیم آلمان است (در واقع، نه لزوماً یکی از بستگان شما) آماده تأمین هزینه تحصیل شما باشد. در این شرایط، سفارت آلمان به احتمال زیاد از آن فرد می خواهد که صورت درآمد خود را نشان دهد تا مطمئن شود که منابع مالی لازم برای حمایت از شما را دارد. اگر آن شخص از بستگان شما نیست، بلکه مقیم آلمان است که مایل به پرداخت هزینه تحصیل در آلمان است، ممکن است سفارت آلمان به سندی نیاز داشته باشد که شرایط و شرایط توافق شما را نشان دهد.

چه زمانی مدرکی مبنی بر منابع مالی در آلمان ارائه کنیم؟

سوء تفاهم رایجی که دانشجویان بین المللی اغلب دارند این است که در چه مرحله ای باید مدارک منابع مالی خود را نشان دهند. بسیاری از آنها می ترسند که نتوانند بدون ارائه وضعیت مالی خود درخواست دانشگاه ارسال کنند. بنابراین آنها وقت خود را صرف نگرانی در مورد چگونگی جمع آوری پول مورد نیاز می کنند و در پایان ممکن است اواخر پاییز پذیرش دانشگاه پایان یابد.

اینکار اشتباه است. وضعیت مالی شما شرط پذیرش نیست. شما می توانید قبل از اینکار در دانشگاه مورد نظر خود درخواست دهید و پس از دریافت نامه پذیرش آنها می توانید به مراحل دیگر بروید. پس از آن، مراحل اخذ ویزای تحصیلی و اقامت در آلمان مستلزم نشان دادن مسیری از منابع مالی خود است. چیزی که آنها علاقه مند به دانستن آن هستند این است که آیا شما بودجه کافی برای پوشش تمام هزینه های زندگی در طول مدت تحصیل خود دارید یا خیر.